piątek, 2 grudnia 2011

O poppy raz jeszcze - nowy przepis

Robię czapkę Poppy.
I klnę.
Zrobiłam ponownie, według swojego własnego opisu, ale wyszła bardzo mała, na moje dziecko a nie na głowę dorosłej osoby.
Robię z Magica Yarn Art, ta wełna raczej się rozciąga (przynajmniej takie miałam wrażenie) a tu nic.
Wściekłam się, sprułam do zera i zaczęłam od nowa, wprowadzając kilka modyfikacji. Oto one.

Czapkę robiłam tym razem na okrągło! Druty 4mm, robię dość ścisło.

1. Nabrałam oczka szydełkiem, w ilości 65 (o 10 oczek więcej niż w poprzedniej wersji, co daje o 20 oczek więcej w obwodzie czapki).
2. Przerobiłam jeden rządek oczkami prawymi, odwróciłam robótkę.
3. Przerobiłam oczkami prawymi (bo to jest prawa strona czapki) 62 oczka - 3 zostają na drucie nieprzerobione, odwracam robótkę (bez owijania),
4. Przerabiam 59 oczek na lewo (pierwsze zawsze przekładam bez przerabiania) - 3 oczka zostają na drucie nieprzerobione, odwracam robótkę,
5. Przerabiam 53 oczka na prawo (nieprzerobionych zostaje 6 oczek + 3 poprzednie), odwracam robótkę,
6. Przerabiam 47 oczek na lewo (nieprzerobionych zostaje 6 oczek + 3 poprzednie), odwracam robótkę,
7. Przerabiam 41 oczka na prawo (nieprzerobionych zostaje 6 oczek +6+3 poprzednie), odwracam robótkę,
8. Przerabiam 35 oczek na lewo (nieprzerobionych zostaje 6 oczek +6+3 poprzednie), odwracam robótkę,
9. Przerabiam 29 oczek na prawo (nieprzerobionych zostaje 6 oczek +6+6+3 poprzednie), odwracam robótkę,
10. Przerabiam 23 oczka na lewo (nieprzerobionych zostaje 6 oczek+6+6+3 poprzednie), odwracam robótkę.

Teraz przystępujemy do przywracania oczek, z tym że w miejscu, w którym tworzy się dziurka, przerabiamy oczka na krzyż - zamieniamy je miejscami jak w warkoczu. W ten sposób nie bawimy się w owijki, a likwidujemy dziurkę powstałą przy "skracaniu rzędów". Nie jestem autorką tej metody, wymyśliła ją Gackowa:)
Przerabiamy więc 22 oczka, potem 2 oczka skrzyżowane i kolejne 5 oczek, odwracamy robótkę, przerabiamy 28 oczek, dwa skrzyżowane i 5 kolejnych i tak aż do momentu, gdy zostanie nam do przywrócenia ostatnie 3 oczka. Ostatni rząd bowiem przerabiamy na prawo, by powstał brzeg segmentu.

Mamy skończony jeden segment i całą zabawę zaczynamy od nowa. Az do uzyskania 7! segmentów.
Jednak w ostatnim segmencie nie przerabiamy ostatniego rzędu! W przedostatnim, gdy na obu końcach zostaną nam do przywrócenia na każdym końcu 3 oczka, przywracamy te przedostatnie 3 i nabieramy 6 oczek z brzegu robótki (ślimaczka) od razu je przerabiając - na samym środku ślimaczka 3 oczka przerabiamy razem! i nabieramy oczka z wyprutego łańcuszka brzegu czapki, przerabiając je na lewo! Wtedy powstaje zakończenie ostatniego segmentu. To samo robimy przy drugim ślimaczku - nabieramy 6 oczek i 3 w środku przerabiamy razem, następnie przywracamy te ostatnie 3 oczka i lecimy dalej lewymi, by zrobić dookoła rząd oczek lewych. Potem już przerabiamy całość ściągaczem prawo-lewym, na środku ślimaczka przerabiając w kolejnych 3 rzędach 3 oczka razem. Potem zmieniamy druty na mniejsze o jeden rozmiar (z 4 na 3mm) i lecimy dalej ściągaczem, do jakiej długości nam pasuje.

Autorką tych kombinacji przy ślimaczku jest Effcia, od której pomysł ściągnęłam.

Tak zrobiona czapka ma ładny kształt i fajnie się układa na głowie. Nie ma zszywania - wielki kwiacior będzie smętnie zwisał, bo nie będzie miał sztywnej podstawy, dlatego proponuję za Effcią zrobienie "maczka"

Czapka jest przewidziana na sporą głowę, tak od 56 cm w obwodzie wzwyż.

Mam nadzieję, że opis się przyda.
Fotki ukończonej czapy już wkrótce - pewnie po weekendzie:)

10 komentarzy:

  1. Robiłam czapkę wg Twojego wcześniejszego opisu, wyszła idealna dla małej dziewczynki właśnie. Kwiatek też z tego opisu, w mojej czapce maczek Effci by się nie sprawdził (analizowałam różne opcje). Tak więc mam jak najlepsze zdanie o Twojej wcześniejszej pracy i składam podziękowania:)
    Moja wersja była z kauni rainbow: http://noelka79.blogspot.com/2011/11/komplet-z-kauni.html

    OdpowiedzUsuń
  2. I jak czapusia Ci wychodzi? ja się wezmę dzisiaj za ślimakową, ciekawe ile razy będę próć :) w każdym razie zaczęłam wykańczać robótki, normalnie szok- ze dwa trupy może leżą...

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak to czytelnie opisałaś, że jeszcze się niechybnie wezmę i kiedyś zrobię (z naciskiem na kiedyś ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Twoja wcześniejsza czapka zauroczyła mnie, jest prześliczna. Sama postanowiłam taką zrobić. Nauczyłam się już robić segmenty, ale niestety pojawił się problem i stanęłam w miejscu z robótką. Nie wiem jak zrobić to:

    "......W przedostatnim, gdy na obu końcach zostaną nam do przywrócenia na każdym końcu 3 oczka, przywracamy te przedostatnie 3 i nabieramy 6 oczek z brzegu robótki (ślimaczka) od razu je przerabiając...."

    A dokładniej, nie wiem w jaki sposób nabrać te sześć oczek z brzegu robótki i od razu je przerobić. A co z tym bocznym brzegiem od segmentów? Czy go jakoś sie przyszywa do tych sześciu nabranych oczek na brzegu? Bardzo prosze o pomoc, o jakieś rysunki itp. Już tyle się nakombinowałam i nie mam zielonego pojęcia jak mam to zrobić. I na dodatek nie daje mi to spokoju.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja slimaczkiem nazywam właśnie bok segmentów. Z tego boku należy nabrać 6 oczek i przerobić je zaraz za tymi z segmentu, w ciągu, bez żadnej przerwy. Powodzenia:)

    OdpowiedzUsuń
  6. dziękuję za odpowiedz, ale nie mam kompletnie pojęcia jak z tego ślimaczka nabrać tych 6 oczek. Niestety jestem osoba poczatkującą :(

    OdpowiedzUsuń
  7. Po prostu nabierz na druty oczka z brzegu, nabij je i przerób. Nie wiem jak to inaczej wytłumaczyć:( ja też kombinowałam aż wyszło.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuje ślicznie. Już wiem o co chodzi. I zrobione :).
    A mogłabyś mi jeszcze powiedzieć, na drutach o jakiej długości żyłki robiłaś czapeczke na okrągło? Ja mam druty o długości 80. Z krótsza żyłką jest ciężko kupic takie drutki. Czy istnieje może jakaś technika by zamknąć obwód takiej czapki na żyłce 80 cm (np. jakoś skrócić bokiem żyłke)?
    Jeszcze raz bardzo dziękuję i życze szczęśliwego Nowego Roku.

    OdpowiedzUsuń
  9. Cieszę się, ze się udało:)
    Czapki robie na drutach 80 do 150 cm, dłuższe sa wygodniejsze. Stosuje metodę magic loop, wpisz sobie w youtube, jest masa filmików. Można ta metoda można robić nawet 10 oczkowe rzeczy na okrągło.
    Wszystkiego dobrego w Nowym Roku:)

    OdpowiedzUsuń
  10. będę dziergać, będę dziergać, będę dziergać :D pozdrawiam szukałam opisu po polsku tej czapeczki i znalazłam :) DZIĘKI :-*

    OdpowiedzUsuń